Wordt uw bedrijf één van de nieuwe G3 Katwijk-labelhouders?


2 oktober 2018, geen reacties

Ook aankomend jaar wordt het G3 Katwijk-label weer uitgereikt. Groeit uw onderneming op een duurzame manier en bent u geïnteresseerd in het label? Lees dan snel verder!


Bekijk hier de online versie van de onlangs verschenen huis-aan-huis duurzaamheidsspecial.

Meld uw bedrijf nu aan!

Als labelhouder kunt u uw onderneming op een positieve manier in de markt onderscheiden. De duurzame manier van ondernemen wordt zichtbaar gemaakt aan de bewoners van Katwijk en aan uw bezoekers. Daarnaast wordt er voor bedrijven die milieuvriendelijk, sociaal verantwoordelijk en lokaal betrokken zijn een extra platform gecreëerd. Kortom, het G3 Katwijk-label geeft duurzame bedrijven de aandacht die zij verdienen.

Bent u geïnteresseerd? Aanmelden kan via info@katwijkmarketing.nl. Als geïnteresseerde wordt u vervolgens in contact gebracht met Empirio Advies. Dit is een onafhankelijk adviesbureau dat het inventarisatietraject zal gaan verzorgen. Voor het aanvragen van het label worden geen kosten in rekening gebracht.

Het label

Stichting 20Duurzaam20, Katwijk Marketing en de gemeente Katwijk hebben een gezamenlijke doelstelling om Katwijk op een duurzame en sociaal maatschappelijke manier economisch te laten groeien. Twee van deze partijen, Katwijk Marketing en stichting 20Duurzaam20, hebben het label ‘Goed Groen Groei | Katwijk’ in het leven geroepen om ondernemers daadwerkelijk te stimuleren.

Het Goed Groen Groei |Katwijk-label wordt op aanvraag toegekend aan bedrijven die bijzondere maatregelen hebben genomen om het milieu te sparen, die een positieve bijdrage leveren aan hun lokale sociale en maatschappelijk omgeving, of die op een andere manier uitblinken op het gebied van duurzame groei. Het is een lokaal label, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar de bedrijfsomvang en uitgangssituatie van de aanvrager. Ook de bijdragen aan de lokale samenleving worden meegenomen bij de toetsing.

Tussenstand van 24 labelhouders

De eerste vijf labels werden op 8 oktober 2016 uitgereikt aan De Bonte Kraai, E-One, Bakker van Maanen, Gezondergroen/Indoorvolkstuin en Het Strand, die ieder op hun eigen manier energie steken in duurzame economische groei. Op 18 juli 2017 werden op de toeristenmarkt met het thema ‘Energiemarkt’ opnieuw vijf bedrijven bekroond met het label. Dit waren BB dienstverlening, Vakantiepark Koningshof, Groene Woningen, Kluswijs Katwijk en Steeds aan Zee. Tijdens het eerste duurzaamheidscafé op 2 februari 2018 werden de meest recente labels uitgereikt.
Tijdens de Ondernemersdag071 op 9 oktober 2018 reikte wethouder Jacco Knape aan negen andere Katwijkse bedrijven het Goed Groen Groei | Katwijk-label uit. Ook hebben vijf bedrijven een hercertificering gekregen.

Lees hier de meest recente juryrapporten:
 
 

NIEUWE LABELS:

 

De Raad Bouw

De Raad Bouw is een lokaal betrokken aannemersbedrijf voor utiliteits- en woningbouw gevestigd in Katwijk. Innovatie en duurzame oplossingen spelen al lang een grote rol gedurende hun bouwprojecten. Zo hebben zij al tien jaar ervaring in warmtepomptechniek en gasloze wijken. Deze ervaringen zijn nu waardevol voor de noodzaak van gasloos bouwen in de nieuwbouw. Voor een aantal projecten hebben zij dan ook het groen certificaat van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland ontvangen. Het bedrijfspand is ook voorzien van zonnepanelen, zij wekken 91.000 kWh per jaar op. De Raad Bouw is een erkend leerbedrijf en werkt samen met basisscholen aan projecten, bijvoorbeeld de dag van de bouw. Ook worden verschillende clubs gesponsord door De Raad Bouw, namelijk: voetbalverenigingen, de Oranjevereniging, zeilvereniging, Katwijks museum en de KNRM.

Jelles Carcenter

Jelles Carcenter is een autogarage waar ‘milieu en mens’ centraal staat. Eigenaar Jelle Smit produceert met zijn zonnepanelen al zes jaar meer elektriciteit dan hij kan verbruiken. Hij onderscheidt zich van andere garages door zijn principe: repareren gaat vóór vervangen. Moet er toch iets vervangen worden? Dan zoekt Jelle eerst naar gebruikte onderdelen in plaats van nieuwe aan te schaffen. Zijn betrokkenheid bij de medewerkers en de maatschappij is duidelijk terug te zien bij het erkende leerbedrijf. Jelles Carcenter is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich niet per se bezighoudt met duurzame producten, maar wel veel stappen neemt die, volgens Jelle, winstgevend én noodzakelijk zijn voor het milieu en de toekomst.

KBM Groep

KBM Groep is een maatschappelijk betrokken bouwer die een belangrijke rol speelt in het verduurzamen van bestaande bouw en nieuwbouw in Katwijk en de regio. Het bedrijfspand van het bedrijf heeft maar liefst 156 zonnepanelen en is voorzien van nieuwe energiezuinige verlichting, verwarming en airco. Carpoolen wordt gepromoot bij het bedrijf en er staat al een aantal elektrische auto’s in hun wagenpark, maar ze streven naar meer elektrische auto’s. Naast de interne veranderingen wil het bedrijf altijd betrokken zijn in de ontwikkelingsfase bij bouwprojecten om zo vroeg mogelijk duurzame oplossingen te stimuleren. Daarnaast zet KBM Groep zich ook goed in voor de lokale maatschappij door het sponsoren van sportverenigingen en evenementen als Haringrock en de Kippenloop.

Kievit

Kievit levert al 20 jaar lang wekelijks 100% biologische groente- en fruitpakketten in Katwijk en omgeving. Ruim 20% van Kievits medewerkers heeft een arbeidsbeperking. De onderneming heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zij hechten waarde aan seizoensgebonden groente- en fruitverkoop, informeren hun klanten over voedingswaarden, teelt, oogst, recepten en ‘vergeten groenten’. Kievit hanteert een duurzame bedrijfsvoering; afval wordt gescheiden, een duurzame koelcel en de onverkoopbare producten gaan naar de voedselbank of varkensboeren. In de Duinvallei is Kievit tevens dit jaar begonnen hun eigen producten biologisch te telen.

Lilies of life

Lilies of life is een familiebedrijf waar met oog voor duurzaamheid het hele jaar rond lelies worden geteeld. Sierteelt en glastuinbouw brengen over het algemeen een hoog energieverbruik met zich mee. Door innovaties toe te passen en steeds op zoektocht te blijven voor een verkleining van hun milieu-impact geven zij een goed voorbeeld voor een bewuste omgang met duurzaamheidsvraagstukken in hun branche. Een innovatieve oplossing voor het bestrijden van onkruid is bijvoorbeeld de kippen die door de kas lopen. Lilies of life heeft in het verleden een groen kas label ontvangen, ze zijn op de goede weg!

Minnee

Minnee BV Schilderwerken en Glasservice is een kleine familieonderneming, dat zich bewust is van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zij hebben niet alleen in de bedrijfsvoering de eerste stappen gezet om te verduurzamen, maar besteden ook aandacht aan het duurzame adviseren van hun klanten. Het bedrijf beschikt nu over 63 zonnepanelen en een warmtepompinstallatie in de bedrijfswoning, maar er liggen al aansluitingen voor nog meer zonnepanelen waarop in de nabije toekomst de warmtepomp aangesloten kan worden die de werkplaats zal gaan verwarmen. Het familiebedrijf vindt het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor haar medewerkers. Daarnaast heeft Minnee BV gratis lessen gegeven bij het Welzijnskwartier in het kader van klussen voor vrouwen. Het bedrijf is een goed voorbeeld voor kleinere bedrijven die ook stappen willen zetten richting de verduurzaming van het bedrijf.

Herberg Welgelegen

Herberg Welgelegen is meer dan een prachtig hotel, vergader- en feestlocatie. Het is primair een sociale onderneming die zich op een ondernemende manier inzet voor kwetsbare groepen gevestigd in de gemeente Katwijk. Zij draagt hier enorm bij aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van Katwijk. De herberg biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een beschermde werk- of stageplek. Zij biedt een actief en attractief dagbestedingsprogramma voor oudere mensen met een lichte vorm van Alzheimer. Zij organiseert tweemaal per week een sociale maaltijd, de “herbergavond”, waar mensen middels een driegangenmenu voor slechts € 7,- aan kunnen schuiven. Alleen eten is niet meer nodig. Hier schuiven gemiddeld 30 personen per avond aan. De herberg werkt waar mogelijk samen met lokale bedrijven, denk hierbij aan de plaatselijke slager, groenteboer, timmerman en loodgieter. De combinatie van horeca en activiteiten zorgt ervoor dat betere maar toch betaalbare zorg geleverd kan worden. Dit sluit aan bij de missie: ‘excellente zorg, betaalbaar voor iedereen!’

Dune Pebbler

Dune Pebbler is een creatief marketingbureau in Katwijk. Zij dragen door hun unieke manier van werken (happy customarketing) bij aan een positief en modern imago van Katwijk en zien zichzelf dan ook als ambassadeurs van de gemeente. Dune Pebbler is continu bezig met het creëren van een werkplek waar medewerkers werken met plezier en vrijheid. In hun bedrijfsvoering proberen zij steeds meer te verduurzamen en maatschappelijk¬ verantwoord ondernemen wordt meegenomen in dagelijkse beslissingen. Bovendien is door de inzet van het bureau Stichting 20Duurzaam20 tot leven gekomen en door hun werk dragen ze bij aan de bewustwording en verduurzaming van gemeente Katwijk.

Porseleinkast

De Porseleinkast bestaat al 50 jaar, maar werkt sinds twee jaar met een nieuwe formule. De webwinkel is dagelijks bereikbaar, maar de winkel is drie dagen geopend. Tijdens die dagen ‘runnen’ vijf mensen met een geestelijke of lichamelijke beperking de koffiezaak in de winkel. Daarnaast krijgen deze mensen een gevarieerd programma als dagbesteding, zoals het naaien van leentasjes of het verpakken van theezakjes. De leentasjes, die gemaakt worden door de mensen met een beperking, worden meegegeven aan de klant in plaats van plastic of papieren tassen. Hier wordt veel tijd aan besteedt zonder een vergoeding voor te krijgen. Verder heeft de winkel sinds 2011 ledverlichting en beschikken zij over een duurzaam assortiment met bijvoorbeeld Doppers. De Porseleinkast is een voorbeeld wat betreft het inzet voor mensen met een beperking, verspilling tegengaan en zuinig omgaan met materiaal en grondstoffen.
 
 

HERCERTIFICERING:

 

Het Strand

Strandpaviljoen Het Strand heeft, ondanks dat zij één van de weinige Gouden Green Key houders langs de Nederlands Kust, ook de laatste twee jaren weer flink verduurzaamt. Zo hebben zij met behulp van een SDE+ subsidie nu 200 zonnepanelen op hun paviljoen en op de vakantiehuisjes geplaatst en wekken daarmee 59.000 kWh per jaar op. Ook heeft eigenaar Henny Schaap geïnvesteerd in de zuinigste en duurzaamste vaatwasser, die er op dit moment te krijgen is. Hij bespaart per uur 240 liter water, heeft minder warm water nodig en bespaart ook nog ruim 60% zeep. Het aantal vegetarische gerechten op de menukaart is gestegen. Het strandpaviljoen vindt het belangrijk om zuinig om te gaan met grondstoffen en materialen. Tevens blijft het strand een trouwe sponsor van goede doelen en maatschappelijke activiteiten in Katwijk. Een labelhouder waar we trots op zijn!

Bonte Kraai

De laatste twee jaren is het biologische eetcafé De Bonte Kraai een echt statement geworden in de omgeving. Men is bekend geraakt met het concept en weet dat er hier heerlijke biologisch en gezonde lunches geserveerd worden. Aan het menu is het één en ander veranderd: er zijn een aantal vleesgerechten van de kaart geschrapt en er zijn veganistische suiker- en glutenvrije producten toegevoegd. Het eetcafé is op dit moment bezig met een verbouwing en daarbij wordt natuurlijk rekening gehouden met duurzame materialen en energiebesparingen. De Bonte Kraai is aangesloten bij ‘Bewust bollenstreek’.

Bakker van Maanen

Bakker van Maanen heeft zich de afgelopen jaren gericht op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zij scoren voornamelijk op het gebied van sociale activiteiten, denk aan de ondersteuning bij het van de grond krijgen van de kringloopwinkel Dorcas. Ook hun principe ‘geluk in de buurt’ zetten zij voort en stimuleren de medewerkers van hun filialen om sponsorbedragen in de buurt in te zetten. Een ander project waar zij zich op richten is het ‘too good to go’’. Dit is een app waar gebruikers kunnen zien welk bedrijf aan het eind van de dag de overgebleven producten voor minder weg doen. Er zijn nog vele slagen te maken maar Bakker van Maanen is op de goede weg.

Volkstuin

De laatste twee jaren is zowel de Indoorvolkstuin als de biologische (web)winkel Gezondergroen goed gegroeid. Het assortiment is verder uitgebreid met lokale en regionale biologische producten. Ook is er een groeiend aantal mensen die hun producten kopen of bestellen bij Gezondergroen. De afgelopen jaren is er hard doorgewerkt aan energiebesparing en is het bedrijf overgestapt naar groene stroom. Eigenaar Gerardo van Egmond wil de overstap maken naar het aanschaffen van zonnepanelen, maar er is nog geen zekerheid of de Indoorvolkstuin aan het Kanaalpad in Rijnsburg kan blijven of gaat verhuizen. De volkstuin draagt ook bij aan circulaire economie door koffieprut van koffiebar Lebkov & Sons in Leiden te gebruiken als meststof in de kas. Al met al is Indoorvolkstuin een aanwinst voor gemeente Katwijk en een goed voorbeeld van duurzaam ondernemen.

LEF

EV Mobility BV heeft de afgelopen jaren de ontwikkeling van het 100% elektrisch voertuig LEF succesvol afgesloten en is nu bezig met het promoten en verkopen van het product. LEF staat genoteerd op de positieve lijst van de milieu investeringsaftrek en is dus erkend als milieubesparende investering voor ondernemers. Het product wordt gezien als een toekomstgerichte innovatie op het gebied van duurzame mobiliteit. Ook is EV Mobility BV bezig met het ontwikkelen van een elektrische scooter om het duurzame assortiment te vergroten. EV Mobility BV hoopt op een etalage mogelijkheid in Katwijk en droomt van een duurzaam verzamelgebouw, waarin zij samen met andere duurzame ondernemers mogen werken en/of kunnen etaleren. Zij dragen niet alleen bij aan de bewustwording en verduurzaming in Katwijk, maar in heel Nederland.



Voeg een reactie toe